Hyvän varhaiskasvatuksen opettajan resepti

Hämeen ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijat Hannes Leminen ja Emmi Pönniö tekivät Hämeenlinnan kaupungille opinnäytetyön, jonka tavoitteena oli selvittää, millainen on hyvä varhaiskasvatuksen opettaja. Laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, millaisia asioita varhaiskasvatuksen opettajat, hoitajat sekä avustajat pitävät tärkeinä varhaiskasvatuksen opettajan ominaisuuksissa ja toiminnassa sekä mitä he toivovat varhaiskasvatuksen opettajalta.

Hämeenlinnan kaupungin kolmen päiväkodin työntekijät vastasivat 30.9.–15.10.2021 digitaaliseen kyselyyn, jonka tuloksista tehtiin Hyvän varhaiskasvatuksen opettajan resepti -­juliste. Julisteen tarkoituksena on, että päiväkodin työntekijät näkevät konkreettisesti, millainen hyvä varhaiskasvatuksen opettaja on heidän mielestään ja mitä häneltä toivotaan. Tutkimus tarjosi mahdollisuuden päiväkotiarjen ja työyhteisön kehittämiseen.

Tutkimustulosten mukaan hyvän varhaiskasvatuksen opettajan henkilökohtaisia ominaisuuksia olivat asenne, persoona ja luovuus. Ammatilliseen osaamiseen kuuluivat ammattitaito, vuorovaikutustaidot, lapsilähtöisyys, työssä kestävyys sekä yhteistyöosaaminen. Johtopäätöksenä todetaan, että hyvällä varhaiskasvatuksen opettajalla on sekä henkilökohtaisia ominaisuuksia että ammatillista osaamista, joita hän hyödyntää toiminnassaan. Lapset ovat hänen kaiken toimintansa keskiössä.

Opinnäytetyö valmistui joulukuussa 2021.

Linkki opinnäytetyöhön:

https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924738

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s